Valgprogram 2023

Jevnaker Arbeiderparti valgprogram 2023

Jevnaker Arbeiderparti går til valg i 2023 med et soleklart mål om å fortsatt ha en god styring av kommunen vår. Vi vil sørge for en ansvarlig økonomistyring, noe som vil være helt avgjørende i de uvisse tidene vi er inne i. God økonomistyring vil også gjøre oss forberedt for en krevende fremtid. Vi ønsker å bidra til at Jevnaker er et sted for alle, et sted som lever, et sted man kan leve - og et sted man kan leve godt.

Hva som er det gode liv er jo opp til den enkelte. I tråd med våre folkelige verdier har vi derfor gått bredt ut i arbeidet med valgprogrammet. Vi har hatt møter med, og fått innspill fra, alt fra fagbevegelsen til NHO, fra ungdommen til eldrerådet, fra idrettsråd til bondelag.

Samfunnet forandrer seg, det er det også viktig at Jevnaker gjør

Forandringene må tilpasses våre nye behov. Valgprogrammet er også basert på mer formelle analyser av hva samfunnet trenger for å møte forandringene, for å møte framtida. Vi bruker derfor innspill, ideer og faktiske nye behov fra perspektivmeldinga, samfunnsplanen og stortingsmeldinger. Jevnaker Arbeiderparti er et styringsparti som ønsker, og kommer til å ta, ansvar i en usikker tid.

Fjordlandsbyen Jevnaker, et sted i Akershus og en del både Hadeland -og Ringeriksregionen

Jevnaker har vært en kasteball i fylkesreformeringen. Vi er nå trygt plassert i Akershus og vi må støtte, sikre og benytte denne muligheten til Jevnakers beste. Jevnaker Arbeiderparti jobber stødig med denne prosessen, samtidig som vi fortsetter den gode jobben innad i Ringeriksregionen. Vi vil sørge for at Jevnaker er et sted man vil besøke. Vi vil at Jevnaker videreutvikles som opplevelsesdestinasjon, i samarbeid med offentlige og private aktører. Jevnaker Arbeiderparti skal tørre å gjøre ansvarlige investeringer som skaper økt virksomhet, nye arbeidsplasser og økt attraktivitet. Vi vil fortsette de gode møteplassene mellom næring og kommune. Vi vil fortsette arbeidet med gode næringstomter, og om nødvendig foreta grunnerverv for å sikre videre vekst og utvikling.

• Utvikle samarbeidet med Visit Øst-Norge og reiselivsaktørene
  • Legge til rette for nye næringstomter
  • Foreta grunnerverv om nødvendig, for å sikre vekst og utvikling
  •  Øke kapasiteten på plan- og samfunn

Arbeidsliv og samferdsel

Jevnaker Arbeiderparti vil at kommunen bruker sin innkjøpsmakt til å fremme seriøst arbeidsliv og klima/miljøarbeid.  Et seriøst arbeidsliv er avhengig av god og stabil arbeidskraft. Inkludering i arbeidslivet er viktig for den enkeltes inntekt, mestring og deltakelse. At så mange som mulig jobber så lenge som mulig er umåtelig viktig for velferdstjenester, men også for bedriftene. Det er viktig at folk utenfor arbeidslivet får hjelp til å kvalifisere seg til relevante jobber. Lærlingeplass er avgjørende for utdanningen til mange unge. Jevnaker Arbeiderparti mener oppfølging av lærlinger er like viktig i kommunale som private bedrifter, og oppfølging av lærlinger er en del av det seriøse arbeidslivet vi ønsker å støtte. Det er flere utfordringer innen både arbeidsliv, stedsutvikling og samferdsel som kommunen ikke kan stå for alene. Jevnaker Arbeiderparti jobber derfor sammen med naboregionene for å utvikle samferdsel, kollektivtransport og klima/miljøarbeid. God togforbindelse i en kommune der mange pendler er god klima- og miljøpolitikk. Det er også en viktig faktor for attraktivitet og etableringslyst.

• Øke antall offentlige lærlingplasser
  • Fortsette arbeidet for heltidskultur
  • Øke bruken av tilrettelagte tiltak for å hjelpe folk inn i arbeidslivet
  • Jobbe for bygging av E16 Eggemoen-Nymoen
  • Jobbe for for tog Hønefoss-Roa slik at Jevnaker stasjon knyttes til Gjøvikbanen og Bergensbanen
  • Jobbe for realisering av Ringeriksbanen og ny E16 over Sollihøgda
  • Aktivt følge opp kommunens vedtatte kulturstrategi

Framtidens helsetjeneste

Framtidens helsetjenester handler om riktig nivå av tjenester, til riktig tid. Jevnaker trenger et bredt spekter av helsetjenester. Kommunehelsetjenesten skal dekke livsløpet fra jordmortjeneste under svangerskap til tilsynslege på JORS. God folkehelse gir lange og gode liv. Derfor er forebygging og tidlig hjelp viktig.

Vi vil utvikle skolehelsetjenesten og fastlegetjenesten. Noen trenger også langvarige og sammensatte tjenester fra det offentlige på grunn av utfordringer med psykiske vansker eller rus. Derfor er riktig hjelp over tid viktig. Etter hvert som man blir eldre vil noen trenge helsehjelp, andre trenger møteplasser for å leve gode liv hjemme. Ensomhet er dårlig folkehelse.

God alderspolitikk krever god boligpolitikk. Noen trenger likevel institusjonsbasert omsorg, og Jevnaker trenger at disse tjenestene også er fremtidsrettet utbygd. Vi tenker ikke at store utenlandske konsern vet best hvordan omsorgstilbud i Jevnaker skal gis, eller hva som er nødvendige tjenester, så vi vil unngå privatisering av kommunale helsetjenester. Vi ønsker å ta vare på framtiden til våre gode ansatte, og vil ikke sette deres pensjonsrettigheter i spill. Derfor vil vi beholde pensjonsordningen med KLP.

En god helsetjeneste er avhengig av gode ansatte. Jevnaker Arbeiderparti mener gode helsetjenester forutsetter god rekruttering, opplæring, bemanning og kompetanseplanlegging.

Jevnaker Arbeiderparti vil:

• Tilrettelegge for aldersvennlige boliger og nye boformer
  • Tilpasse JORS til et moderne institusjonstilbud, og utvide kapasitet i takt med behovene som beskreves i kommunens perspektivmelding.
  • Satse på velferdsteknologi
  • Sikre gode kommunale helsetjenester
  • Redusere bruken av private tjenester
  • Utvikle og sikre fastlegetjenesten
  • Utvikle og sikre skolehelsetjenesten

Barnehage og skole for framtiden

Skolen er den sentrale møteplassen for ungdommen på Jevnaker. Vi har sørget for utbygging av moderne barnehager og samordning av barneskoletilbudet i kommunen. Nå er det på høy tid å gjøre Jevnaker ungdomsskole klar for framtiden. Jevnaker ungdomsskole trenger en fremtidsrettet standard. En del av dette arbeidet kan innebære en helhetlig reguleringsplan for området. Etter overgangen til Akershus er det viktig at vi sikrer ungdommene våre fortsatt reelt fritt skolevalg til videregående skoler.

Gode skoler og barnehager er avhengig av gode ansatte. Jevnaker Arbeiderparti mener gode skoler og barnehager forutsetter god rekruttering, opplæring, bemanning og kompetanseplanlegging.

Jevnaker Arbeiderparti vil:

• Bygge ny og fremtidsrettet ungdomsskole
  • Rehabilitere Toso skole • Sikre tilstrekkelige barnehageplasser
  • Sørge for nødvendig antall kvalifiserte lærere
  • Legge til rette for å beholde gode lærere
  • Legge til rett for gode og trygge læringsmiljøer for alle elever
  • Sikre svømmeopplæring i egen kommune

Et trygt sted å bo for alle

Et samfunn skapes av gode møter og gode møteplasser. Mellom politikere og innbyggere, mellom bruker og tjenesteyter, mellom privat næring og offentlige tjenester. Det er møtene mellom mennesker som skaper jevnakersamfunnet. Vi ønsker at barn og unge skal få delta på fritidsaktiviteter uavhengig av foreldrenes lommebok. Vi ønsker fortsatt satsing på BUA. Mange barn og unge trenger trygge møteplasser også i skoleferiene. Vi mener utekontakt, sammen med mer synlig politi lokalt, vil være et bra tiltak for at alle skal føle seg trygge i vårt nærmiljø.

Vi vil støtte opp og satse videre på vårt lokale Brann og Redningsvesen, og vi vil arbeide for samarbeid og økt profesjonalisering sammen med Ringerike Brann og Redning. God beredskap er mer viktig enn noen gang. Flom, tørke, miljø, helse og forsvar møter stadig nye utfordringer, og på Jevnaker skal Arbeiderpartiet sørge for at vi er forberedt og mindre sårbare. Alle skal kjenne en trygghet for seg og sine.

Vi ønsker folk på Jevnaker skal få fortsette i det rike lag- og organisasjonslivet, og at sambygdinger med nedsatt funksjonsevne også inkluderes her. En god, helhetlig frivilligpolitikk er avgjørende for så vel alderspolitikk, som fritidstilbud til barn og unge. Vi vil sikre fortsatt gratis bruk av kommunale bygg og anlegg for kommunens lag og foreninger.

I disse tider er mange av møteplassene digitale og vi i Jevnaker Arbeiderparti vil jobbe mot digitalt utenforskap, som særlig rammer eldre. Digitalt utenforskap hemmer selvstendighet, sosialt liv og er i ytterste konsekvens også et demokratisk problem.

Jevnaker Arbeiderparti vil:

• Ha et samfunn med plass til alle
  • Fortsatt satse på bruk av startlån og de øvrige virkemidler Husbanken rår over, slik at flest mulig får sjansen til å eie egen bolig
  • Jobbe for mer synlig politi lokalt og gode polititjenester i Hønefoss
  • Bygge videre på den gode beredskapen i Brann og Redningstjenesten
  • At flere skal delta i samfunnslivet og demokratiet

Næringsliv

Vi ser at de grepene vi har tatt med næringstomter gir resultater, og vil fortsette å legge til rette for nye etableringer og utvidelser. Næringslivet ønsker langsiktighet og rom for utvidelser, dette vil vi tilby med oppdaterte reguleringsplaner for Bergermo-området.

Jevnaker Arbeiderparti vil:

• Landbruket og primærnæringene skal være sikre på at jordvernet står sterkt
  • Støtte miljøtiltak i landbruket
  • Lokale innkjøp der det er mulig
  • Fortsette tomteutvikling